Leven met ADD zonder medicatie? Het kan! Dankzij deze aanpassingen zei ik gedag tegen ADD medicatie.

ADD zonder medicatie

Leven met ADD zonder medicatie? Het kan! Dankzij deze aanpassingen zei ik gedag tegen ADD medicatie.

Leven met ADD zonder medicatie, en ook nog gelukkig zijn en goed functioneren? Het kan en ik ben het levende bewijs. Al ruim vier jaar leef ik met ADD zonder medicatie, en sinds ik geen medicatie meer gebruik voel ik me beter dan ooit!

 

Inmiddels weet ik niet beter dan te leven met ADD zonder medicatie. Ik ben super dankbaar dat ik de diagnose kreeg en voor alles wat ik geleerd heb. In dit artikel deel ik mijn ervaring met jou en geef ik je 6 tips om te functioneren en gelukkig te zijn met ADD zonder medicatie.

Ik ben geen arts. Dit artikel schrijf ik vanuit eigen ervaring en op basis van literatuur. Neem bij twijfel altijd contact op met jouw (huis)arts. 

Mijn ADD medicatie-avontuur

Eerst een beetje achtergrondinformatie…

Het was 2014 en ik was 27 jaar. Vanwege een burn-out kwam ik bij een psycholoog terecht die me graag wilde testen op ADD. Een paar weken later kreeg ik de diagnose ADD en kwam ik terecht bij PsyQ ADHD Voor Volwassenen.

De diagnose was geen verrassing en ik was blij dat ik eindelijk de juiste hulp kreeg zodat ik me beter zou voelen. De voorwaarde om een behandeling te kunnen krijgen bij PsyQ ADHD Voor Volwassenen, was het starten van medicatie onder begeleiding van een arts.

Eigenlijk wilde ik dit niet, want ik gebruik het liefst zo min mogelijk medicatie. Maar omdat ik zulke goede verhalen had gehoord over PsyQ ADHD Voor Volwasennen, wilde ik hier graag behandeld worden. Daarnaast was ik ook nieuwsgierig…

‘Hoe voelen mensen zonder ADD zich eigenlijk?’, vroeg ik mij af.

Mijn ontdekkingstocht binnen de wereld van ADD medicatie was mooi, openbarend, verhelderend maar ook een worsteling en ongezond. Toen ik net begonnen was met het grote medicatie-avontuur, was ik blij. Er ging een wereld voor mij open. Eindelijk voelde ik hoe ‘normale mensen’ zich voelen. Ik kon me concentreren op mijn studie, ik had meer energie, raakte mijn spullen niet meer kwijt, ik kon me aan een planning houden en ik vond het ineens leuk om in drukke omgevingen en groepen te zijn, zoals op een verjaardag of een festival.

Dexmethylfenidaat Retard, Ritalin, Dexamfetamine… Allemaal werkten ze voor een paar dagen of weken. Tot mijn lichaam aan het middel wende en ik alleen maar reboundklachten had.

Mijn lichaam protesteerde flink tegen de ADD medicatie. Een droge huid, kapotte lippen, geen eetlust, duizelig, witte ontlasting, bloed in mijn ontlasting… Het was duidelijk dat mijn lichaam het niet eens was met de ADD medicatie. Andere bijwerkingen waren een hoge hartslag, angstgevoelens en misselijkheid. Soms voelde ik me alsof ik 20 kannen koffie had gedronken.

Ook was ik mezelf niet meer. De medicatie zorgde voor een enorme daling in spontaniteit. Daarnaast was ik niet meer creatief en ook enthousiasme voor dingen was ver te zoeken. Zelfs muziek maken deed ik niet meer. Ik voelde me vlak en leeg, alsof ik maar half leefde. Bepaalde essentiele zaken interesseerden mij niet meer. Een verkeerslicht bijvoorbeeld. Op de fiets reed ik door rood zonder te kijken of er een auto uit de zijstraat kwam. Het interesseerde me niets.

Ik was niet persé verdrietig of ongelukkig, wel compleet afgevlakt.

De druppel om te stoppen met de ADD medicatie was een black-out in de trein. Ik was vergeten uit te stappen. Toen ik weer bij kwam op het verkeerde station schrok ik. De conducteur vertelde mij dat ik uit moest stappen. ‘Waar ben ik?’, dacht ik. Ik had allang uit moeten stappen en ik had geen idee waar ik was. PANIEK!

Een dag later stopte ik met ADD medicatie en ik heb nooit meer teruggekeken. ‘Op naar een leven zonder ADD medicatie! Ik ga ervoor.’, dacht ik.

Leven zonder ADD medicatie: een zoektocht

Ruim 5 jaar later kan ik me nieteens meer voorstellen hoe het is om medicatie te gebruiken. Ik heb een leven voor mezelf gecreëerd waarin in functioneer met ADD en me super gelukkig voel, zonder medicatie.

Wat voor mij essentieel is om dit te kunnen bereiken:

  • Yoga & meditatie
  • Vitaminesupplementen
  • Een dieet zonder gluten en caseine (zuivel)
  • Een dieet met weinig suiker en koffie, veel groene groentes, vitamines, mineralen, probiotica (en andere dingen)
  • Werk zoeken dat bij mij past (voor mij is dit ondernemen)
  • Ritme en structuur
ADD zonder medicatie yoga en meditatie

1. ADD zonder medicatie tip #1: Yoga en meditatie

ADD is een aandachtsstoornis. Het woord stoornis stoort mij, dus ik zou het anders willen omschrijven. Mensen met ADD (of ADHD) hebben last van een onderontwikkeld vermogen om de aandacht vast te houden. Het mooie hiervan is; iets dat onderontwikkeld is, kun je ontwikkelen. Dit is precies wat ik heb ervaren: hoe meer ik mijn aandacht train, hoe minder last ik heb van ADD klachten.

Gedurende mijn burn-out volgde ik een 8-weekse Mindfulness training. ‘Dit is niets voor mij’, dacht ik eerst. De eerste twee trainingsdagen verliepen dan ook moeizaam. Mijn hoofd ging met mij aan de haal en ik kon mij totaal niet concentreren tijdens de oefeningen. ‘Dit ga ik nooit leren’, dacht ik. Na de derde week merkte ik al verschil en het veranderde mijn leven.

Tijdens deze training leerde ik te leven met aandacht. Dit zorgde voor meer energie, meer balans, meer focus en minder stress. FANTASTISCH!

Sindsdien probeer ik dagelijks te mediteren. Hier moest ik een beetje mijn weg in vinden, want welke vorm van meditatie past bij mij? Ik merk dat ik in iedere periode van mijn leven een andere vorm van meditatie fijn vind.

Mediteren met ADD; vind jouw manier

Vind je geleide meditaties fijn, of doe je liever een meditatie waarbij jij je alleen focust op jouw ademhaling? Of past een loopmeditatie misschien beter bij jou? Het is een kwestie van proberen. Wanneer je gaat leren mediteren, zoek dan goede begeleiding. Voor mij – en ik denk dat dit voor iedereen met ADD geldt – was het onmogelijk geweest om te leren mediteren zonder de juiste begeleiding.

Mediteren = trainen trainen trainen, zeker voor iemand met ADD of ADHD

Wanneer het goed met mij gaat, vergeet ik soms te mediteren. ‘Het gaat toch goed?’, denk ik dan. Dan merk ik dat ik helemaal niet moet stoppen met mijn dagelijkse meditatie. Aandacht en meditatie moet je blijven trainen, net zoals je andere dingen moet blijven trainen. Ik vergelijk het wel eens met hardlopen of een andere sport; als je niet blijft trainen, blijf je nooit op jouw niveau.

Wat brengt mediteren mij?

Mediteren geeft me rust, focus en ik kom beter bij mijn gevoel. Wanneer ik ’s morgens gemediteerd heb, heb ik hier de hele dag profijt van. Mijn focus is beter, ik ga niet over mijn grenzen en ik voel me blij en in balans.

Ook yoga helpt me bij het creëren van meer rust, balans en focus. Tijdens een goede yogasessie ben je volledig gefocust op de oefening en daarmee op je lichaam. Ook door middel van yoga train je je concentratie en je balans.

Helaas is er nog weinig onderzoek gedaan naar het verband tussen Mindfulness, meditatie en ADD/ADHD en yoga en ADD/ADHD.

2. ADD zonder medicatie tip #2: Vitaminesupplementen

Twee jaar geleden schreef ik dit artikel over ADD/ADHD en voedingssupplementen. In Nieuw Zeeland stuitte ik namelijk op een fantastisch onderzoek waarbij een verband gesuggereerd werd tussen ADD/ADHD en een tekort aan vitamines en mineralen. Omdat ik zo wanhopig was op dat moment (ik kon geen medicatie meer gebruiken en functioneerde echt niet), heb ik meteen voor 150 euro aan voedingssupplementen gekocht.

(scroll naar beneden om een overzicht te zien van welke supplementen dit zijn).

En WOW!, ik merkte gewoon na een week al verschil! Ik voelde me veel rustiger in mijn hoofd, ik kon me beter concentreren, ik sliep beter en ik had meer energie.

Een jaar lang nam ik dagelijks voedingssupplementen en ik voelde mij daar super goed bij. Inmiddels ben ik anders gaan eten – meer groente, fruit, peulvruchten, noten, etc – waardoor ik veel meer van de belangrijke stoffen uit mijn voeding haal. Ongeveer 3 keer per week slik ik de supplementen als aanvulling.

Tips voor vitamines voor ADD/ADHD

Toen ik een burn-out had ontdekte ik een arts in Den Haag die een achtergrond had in zowel Westerse geneeskunde als alternatieve geneeswijzen. Geweldig! Hij wist niet dat ik de diagnose ADD had gekregen en ik had ook nog niet met hem besproken dat ik vitaminesupplementen neem. Uit de bioresonantietest kwam gek genoeg een tekort aan magnesium, calcium, foliumzuur, ijzer en visolie! Dit waren bijna alle supplementen die in het onderzoek over ADHD & vitaminesupplementen ook naar voren kwamen.

Welk merk of welke soort supplementen kun je het beste kopen?

Bij de drogist koop je goedkope varianten van allerlei vitamines en mineralen. Helaas zijn deze goedkope vitaminesupplementen vaak niet goed opneembaar en er zitten stoffen in die je liever niet dagelijks inneemt.

De arts raadde me het merk Lamberts aan, vooral voor de Magnesium en Calcium, omdat de citraten van Lamberts het best opneembaar zijn. Ook heeft Lamberts goede supplementen foliumzuur (folic acid), ijzer en zink.

Vitamine B12 kun je het beste innemen met een spray en niet als een tablet, want wanneer het tablet in je maag komt, verstoort het maagzuur de opname van de B12. Een spray wordt al opgenomen in je lichaam voordat het je maag bereikt. Helaas heeft Lamberts geen Vitamine B12 in sprayvorm.

Bestel deze vitaminesupplementen voor ADD (ik gebruik ze ook)

Via onderstaande link kun je bij Bol.com de voedingssupplementen kopen die ik ook gebruik.

Het lijkt een duur grapje, maar het is het zó waard! Mocht je geldproblemen hebben, kun je er ook voor kiezen om te beginnen met Magnesium en Calcium (en wanneer je vegetarier of veganist bent zou ik zeker B12 nemen).

3. Leven met ADD zonder medicatie tip #3: een glutenvrij en caseinevrij dieet

In Nieuw Zeeland kwam ik er per toeval achter dat ik super gevoelig ben voor gluten. Wanneer ik brood, pasta, koekjes of pannenkoeken eet raak ik geirriteerd en word ik hyperactief, wazig in mijn hoofd en moe. Niet veel later, nadat ik dit verband merkte, ontdekte ik dat er onderzoek gedaan is naar de relatie tussen ADD/ADHD en gluten.

Bij een zeer hoog percentage van de mensen met ADD, ADHD, depressie, autisme en chronische vermoeidheid, zorgt een caseïne- en glutenvrij dieet voor verbetering, blijkt uit verschillende onderzoeken. Als je hier meer over wilt weten is dit een informatief artikel over de relatie tussen ADD/ADHD en voeding.

Of bestel één van deze boeken, waarin meer wordt uitgelegd over het verband tussen ADD/ADHD/autisme en gluten en caseine  (ook als e-book te bestellen, maar je kunt ze ook gewoon in de lokale bibliotheek huren).

Bestel één van deze boeken wanneer je je eetpatroon wilt aanpassen om fijn te leven met ADD zonder medicatie

ADD zonder medicatie voeding gluten caseine

4. Leven met ADD zonder medicatie tip #4: overige aanpassingen in je dieet

In bovenstaande boeken vind je veel dieettips voor mensen met ADD, ADHD en/of autisme. Voeding is ingewikkeld. Ik ben absoluut geen dietist of voedingsdeskundige. Wel heb ik veel over voeding gelezen en dingen uitgeprobeerd.

Kort samengevat, heb ik de volgende aanpassingen gedaan in mijn dieet, zodat ik mij beter voel:

  • Geen geraffineerde suiker eten (ik eet alleen natuurlijke suikers die bijvoorbeeld in fruit zitten)
  • Zo min mogelijk suikervervangers eten (en als ik suikervervangers eet zijn het natuurlijke vervangers zoals honing)
  • Zo min mogelijk producten gebruiken in je dieet waar e-nummers inzitten
  • Regelmatig rauw eten (zodat de voedingsstoffen in de groenten beter bewaard blijven)
  • Alternatieve voeding eten zoals gefermenteerde groenten (sauerkraut, kefir, miso)
  • Probiotica nemen (ADHD/ADD wordt in verband gebracht met problemen met de spijsvertering)

Mijn motto is: hoe natuurlijker en hoe minder bewerkt, hoe beter!

Veganistisch/vegetarisch eten?

Vanuit milieuoverwegingen eet ik zo min mogelijk dierlijke producten. Mocht je hier meer over willen weten, raad ik je de schokkende documentaire Cowspiracy aan.

Of dit ook bijdraagt aan mijn gezondheid en of het daadwerkelijk ADD-klachten vermindert durf ik niet te zeggen. Wel geloof ik dat veel dierlijke producten van slechte kwaliteit zijn. Veel vlees is bijvoorbeeld volgestopt met suiker (hamburgers, gehakt, etc.) of hormonen (kip, rund). Deze kwalitatief slechte producten (vooral de euroknallers in de supermarkt) hebben ongetwijfeld invloed op je gezondheid en ADD-klachten.

Mocht je niet vegetarisch of veganistisch willen zijn, koop dat in ieder geval kwaliteitsproducten bij de slager. Vraag aan jouw slager waar het vlees vandaan komt, en hoe het bewerkt is. Een goede slager is trots op zijn producten en vertelt jou hier met plezier over.

5. Leven met ADD zonder medicatie tip #5: zoek werk dat bij je past

Zoals velen met ADD of ADHD, was ik een échte studiehopper. Van Social Work (SPH, MWD en CMV) naar Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie naar een baan, naar Marketing NIMA A, naar Communicatie (reclame, media en design) naar NIMA Online Marketeer. Oh ja, tussendoor deed ik ook verschillende cursussen. Ook jobhopping is mij niet onbekend.

Jarenlang hoopte ik net zo te zijn als mijn leeftijdsgenoten. Maar waarom kwam ‘mijn carriere’ niet van de grond? Ik wist dat ik slim genoeg was. Waarom lukte het niet? Ik voelde me soms zo dom, en anderen zeiden dat ik lui was of ongedisciplineerd. Diep van binnen wist ik dat ik juist super gedisciplineerd was. Toen ik een burn-out kreeg werd dit eigenlijk bevestigd.

Na mijn burn-out vertrok ik naar Nieuw Zeeland, want ik was het zat om werk te doen dat niet goed voelde. Ik wilde werken vanuit mijn passie. Ook wist ik stiekem altijd al dat ik graag wilde ondernemen. Mensen in mijn omgeving raadden dit af. ‘Je kunt je eigen administratie niet eens doen!’, zeiden zij.

Toen ik dit boek las, veranderde alles:

Ik begreep ineens dat ADD geen ziekte was, maar je het ook als een kracht kunt zien.

In Nieuw Zeeland ontdekte ik wat ik echt belangrijk vind, en met alle andere informatie en succesverhalen van mensen met ADHD, begon ik in mijzelf te geloven. In april 2018 schreef ik me in bij de KvK en sindsdien ben ik ondernemer.

Ondernemen betekent voor mij:

  • mijn eigen werktijden bepalen
  • kunnen mediteren tussen mijn werk door
  • kortere werkdagen hebben
  • mijn creativiteit kwijt kunnen
  • afwisseling en me nooit vervelen
  • oneindige mogelijkheden
  • vrijheid om te werken vanaf iedere locatie ter wereld waar je internet kunt krijgen
  • en vast nog veel meer…

Ja, het betekent ook een ingewikkelde administratie, kwartaalaangifte doen, een uitdagende inkomstenbelasting. Het fijne is; als ondernemer kun je alles uitbesteden. Dit doe ik dus ook regelmatig. Taken die ik zelf niet (goed) kan, besteed ik uit.

Werken met ADD? Zoek werk waarin je kunt excellereren

Mijn ‘succesverhaal’ wil niet zeggen dat iedereen met ADD moet gaan ondernemen. Het moet ook bij je persoonlijkheid passen. Als je gaat ondernemen is het fijn wanneer je meer waarde hecht aan vrijheid dan aan zekerheid, want ondernemen kan stressvol zijn voor mensen die naar zekerheid verlangen.

Hoe dan ook, is het belangrijk om je ADD als een kracht te gaan zien, in plaats van als een ziekte. Zoek werk waarin je kunt excelleren. Werk waarin je jouw creativiteit kwijt kunt en al je andere (ADD)kwaliteiten.

6. Gelukkig zijn met ADD zonder medicatie tip #6: Zorg voor ritme en structuur

Zo lang ik me kan herinneren, viel ik niet voor 2.00 ’s nachts in slaap. ’s Morgens kwam ik moeizaam mijn bed uit, en overdag voelde ik me moe. ‘Je moet je ritme veranderen’, zeiden mensen in mijn omgeving altijd. ‘Zorg voor structuur!’. Ritme en structuur, twee woorden die ik verschrikkelijk vond! ‘Ik houd helemaal niet van structuur en ritme’, dacht ik altijd. Totdat ik ervaarde wat het voor mij betekende…

Bij PsyQ ADHD Voor Volwassenen leerde ik het belang van structuur. Dit betekent onder anderen:

  • een ‘slaapritueel’ ontwikkelen; één uur voordat ik ga slapen dim ik de lichten, kijk ik geen televisie meer, drink ik een kopje thee en zet ik rustgevende muziek aan. Ook schrijf ik in mijn dagboek. Ik beschrijf wat ik die dag gedaan heb, wat belangrijk was en wat ik de volgende dag wil doen.
  • geen koffie drinken en suiker eten na 18.00
  • zo veel mogelijk eten op vaste tijdstippen
  • werken met wekkertjes; 60 minuten werken (bij voorkeur aan één taak), 15 minuten pauze
  • Op tijd opstaan, ook wanneer ik moe ben (wanneer ik zou blijven liggen ga ik die avond later naar bed en ben ik dus uit mijn ritme)

Ritme en structuur… ik vind het nog steeds vreselijke woorden, maar ze helpen mij enorm!

7. ADD zonder medicatie tip #7: overige ‘tips & tricks’

Als je gelukkig wilt zijn met ADD zonder medicatie, is het dus noodzakelijk om wat dingen aan te passen in jouw leven. Ik heb het gehad over voeding, yoga, meditatie, vitaminesupplementen, werk en ritme & structuur. Als laatste wil ik je nog wat kleine tips meegeven die je gaan helpen bij jouw leven met ADD zonder medicatie:

  • Ga héél veel lezen over de positieve kanten van ADD
  • Koop een leuk (krijt)bord en hang deze aan jouw deur naar buiten. Schrijf hier op wat je absoluut niet mag vergeten. In mijn geval was het een krijtbord in de vorm van een surfplank, en daar stond op: eten, water, sleutels, telefoon, portemonnee. Inmiddels heb ik dit bord niet meer nodig.
  • Gebruik etherische olie om te ontspannen, of juist om je te focussen. Lavendel werkt bijvoorbeeld ontspannend, terwijl munt naast ontspanning ook eens soort verfrissend effect heeft. Lavendeldruppels zijn perfect voor op je kussen en muntolie smeer ik overal, maar voor focus doe ik wat druppels om mijn slapen.
  • Gebruik cannabis olie om te ontspannen. Dit gebruik ik regelmatig om in slaap te komen
  • Vermijd het om de hele dag naar je telefoon- of computerscherm te staren
  • Kijk geen televisie na 18.00 en zet het blauwlicht uit van jouw telefoon en laptop
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging; wanneer je sport ben je met je aandacht bij je lichaam. Op deze manier kan jouw hoofd niet met je aan de haal gaan
  • Zorg voor voldoende slaap
  • Kies voor bewuste ontspanningsmomenten gedurende de dag, zodat je niet continu ‘aan staat’.
  • Ga regelmatig naar buiten. Wandel in het bos, op het strand. Wandel op blote voeten. Op die manier kun je goed aarden, en stap je uit je hoofd in je lijf.

Dit was een heleboel info over leven met ADD zonder medicatie, waar moet je beginnen?

Wil jij stoppen met medicatie, of heb je net de diagnose gehad maar wil je eigenlijk geen medicatie gebruiken? Bekijk welke dingen jij het makkelijkst kunt toepassen in jouw leven.

Voor mij hadden deze aanpassingen de grootste impact:

  • Stoppen met het eten van gluten en caseine
  • Het nemen van vitaminesupplementen
  • Meditatie en yoga

Hier nog één keer de link naar de voedingssupplementen:

 

Vragen, opmerkingen, of wil jij jouw ‘leven met ADD zonder medicijnen’-ervaring delen?

Het lijkt me super leuk om in contact te komen met andere mensen die ADD of ADHD hebben, en die geen medicatie gebruiken. Wat doe jij om je goed te voelen? Heb jij nog tips? Of ben je misschien (nog) niet gestopt met medicatie en heb je vragen?

Laat een opmerking achter in de comments onderaan dit artikel!

Bronnen

 

  • https://draxe.com/natural-remedies-adhd/
  • https://nl.diphealth.com/760-gluten-and-adhd-562627-34
  • https://www.go4balance.eu/nl/tips-en-nieuws/34-2017-11-12-essentiele-olien-verminderen-adhd-symptomen-bij-kinderen
  • http://www.mywanderingmind.nl/adhd-add/adhd-add-vitamin-supplements/
  • https://medium.com/@joseschrijver/5-adult-add-adhd-symptoms-and-how-i-overcame-them-naturally-77c91562dc8c
Geen reactie's

Geef een reactie