Word je nooit meer de oude na een burn-out?

nooit meer de oude na een burn-out

Word je nooit meer de oude na een burn-out?

Ik kan het me nog heel goed herinneren. Het was 2014 en ik zat al langer dan een jaar thuis met een burn-out. Het leek wel alsof er geen vooruitgang in zat en het voelde alsof ik aan het verdrinken was.  Ik kon niet meer boven water komen en zelfs na twee jaar merkte ik dat mijn lichaam compleet van slag was. Na de kleinste gebeurtenis moest ik dagen uitrusten. ‘Word je nou echt nooit meer de oude na een burn-out?’, dacht ik met regelmaat.

Klopt dit? Word je nou echt nooit meer de oude na een burn-out? In dit blog vertel ik jou wat mijn ervaring is. Ik kreeg een burn-out toen ik 26 was en inmiddels ben ik bijna 8 jaar ‘hersteld’…

Wat doet een burn-out met jou en je lichaam?

De meeste slachtoffers van een burn-out moeten jaren herstellen en dat is niet zo gek. Wanneer je een burn-out hebt, ben je namelijk DIK over je grenzen gegaan. Jarenlang heb je jouw lichaam uitgeput en dit heeft een zware impact op jouw organen, hormoonhuishouding, je hersenen en noem maar op…

Het resultaat: uitgeputte bijnieren, constante moeheid of totale uitputting, wazig zien, uitvallen van ledermaten, wallen, depressieve gevoelens, een slecht werkend immuunsysteem, slaapproblemen, een opgejaagd gevoel, piekeren, onverschilligheid, angst, faalangst, onzekerheid en meer. Heftige symptomen die niet zomaar overgaan.

Het herstel van wat jij jouw lichaam jarenlang hebt aangedaan, gaat niet over een nacht ijs. Afhankelijk van in welke mate jij jezelf hebt uitgeput, kan volledig herstel van een burn-out jaren, al niet tientalle jaren duren. Jouw HELE lichaam moet herstellen, en dit lukt alleen als je je lichaam daar ook de kans voor geeft.

Mijn burn-out duurde jaren

Ik vond het enorm frustrerend, die eeuwig doorlopende burn-out. Regelmatig zei ik tegen mezelf: ‘nog een maand, dan ben ik beter’.

Ik werd niet beter. Weken, maanden, jaren gingen er voorbij. En dan ging het ongeveer zo: Één stap vooruit, 3 stappen achteruit… F*CK!

Zelfs na mijn herstel – ongeveer 2 jaar nadat ik uitviel – bleven de klachten. Nog jaren na de start van mijn burn-out had ik last van:

  • Geen vertrouwen hebben in mijn lichaam. Ik vertrouwde mijn lichaam niet meer, en dit vertrouwen begint nu (na 8 jaar) pas terug te komen. Concreet betekende dit bijvoorbeeld dat ik tijdens mijn reis door Nieuw Zeeland ineens niet meer over een (hele brede boomstam) durfde te lopen, omdat ik bang was dat ik zou vallen. Jarenlang was ik bij de kleinste dingen bang om weer ziek te worden. (‘help, ik heb wijn gedronken.. nu zal ik wel weer een paar dagen moe zijn’ of ‘shit, ik heb nog geen groente gegeten vandaag.. ik zal wel weer dagen energieloos zijn’). Tijdens mijn snowboardvakantie merkte ik dat ik veel angstiger (of voorzichtiger) was dan voorheen.
  • Schaamte, een gevoel van waardeloosheid. Ik schaamde me en ik voelde me verschrikkelijk dom en waardeloos. ‘Welke debiel ligt er nu twee jaar in bed, welke zwakkeling kan nou twee jaar niet werken? Dat kan alleen mij overkomen. Wat een sukkel ben ik’, dacht ik.
  • Onzekerheid: Twee jaar niet werken maakte me extreem onzeker. ‘Ga ik ooit nog een baan vinden? Wie wil mij nou aannemen, iemand met een gat van 2 jaar in haar CV die weinig energie heeft?’, dacht ik.
  • Huilen: om de kleinste dingen moest ik huilen, zelfs 2 jaar na de start van mijn burn-out.

Ik verklaarde mezelf beter in Nieuw Zeeland

Gelukkig zijn alle dingen die ik hierboven beschreef goed gekomen tijdens of na mijn reis door Nieuw Zeeland (waar ik trouwens een enorme post travelling depression opliep ;-)). In Nieuw Zeeland leerde ik mijn lichaam te vertrouwen, herontdekte ik mezelf en ook hier besloot ik dat ik beter was. Dat klinkt misschien gek, ‘besluiten dat je beter bent’, maar ik moest accepteren dat ik nooit meer de oude zou worden, en dat dat oke is. Ik ga nooit meer 60 uur per week werken en studeren en daarnaast 6 avonden per week sociaal doen. Een avondje drinken kan, maar dan moet ik accepteren dat ik daar dagen van moet bijkomen.

Ik ben veranderd, en dat is oké. Ik weet nu wat ik wil, waar ik graag mijn tijd in steek, waar ik geen tijd meer in wil steken en hoe ik in balans blijf.

Wat nooit meer is goedgekomen sinds mijn burn-out (en waarom dat niet erg is)

Ik ben nooit meer de oude geworden na mijn burn-out, en daar ben ik blij om! Wat en waarom?

Komtie…

  • Ik kan niet meer goed tegen alcohol. Super fijn, want sinds ik geen alcohol meer drink voel ik me een stuk fitter en gezonder, en daarmee gelukkiger. Soms drink ik een rood wijntje bij het eten, maar verder drink ik eigenlijk niet. Gek genoeg heb ik het nooit gemist. Soms had ik last van peer pressure. Vrienden en kennissen vinden het maar saai dat ik niet meer gezellig meedrink. Inmiddels heb ik dat losgelaten, en ben ik alleen maar super dankbaar dat ik me iedere dag zo gezond, fit en gelukkig voel.
  • Ik bewaak mijn grenzen. Super handig, want daardoor doe ik nu meer wat ik écht wil, heb ik meer energie en voel me daardoor gelukkiger.
  • Ik slaap meer. Heerlijk! Voor mijn burn-out had ik totaal geen dag-nacht ritme. Vaak was ik wakker tot minimaal 1.00 uur en soms werd ik pas om 10.00 uur ’s morgens wakker. Nu slaap ik minimaal 8 uur op een dag. Ik val heel makkelijk in slaap, en word dagelijks rond dezelfde tijd wakker. FIJN!
  • Ik ga (bijna) niet meer naar feestjes, want dan ben ik compleet van slag. Dit klinkt super vervelend en saai, maar eigenlijk mis ik niks. Ik steek mijn tijd in dingen die echt belangrijk voor me zijn, en waar ik blij van word. Mijn vrienden vinden dit misschien iets minder geslaagd, maar het is wat het is;).

Herstellen van een burn-out

Maar hoe herstel je dan van een burn-out? Regelmatig krijg ik berichtjes van mensen die om tips vragen. De volgende tips wil ik je meegeven.

  • Volg alleen de tips op waar jij je op dit moment goed bij voelt. Het proces is voor iedereen anders.
  • Gun jezelf tijd en wees dankbaar dat jij de tijd krijgt om aan jezelf te werken.
  • Besef je, dat je leven vanaf nu alleen maar beter wordt.
  • Vind een nieuwe hobby: iets waar je energie van krijgt en waar je blij van wordt.
  • Kun je (nog) niet werken? Ga vrijwilligerswerk doen of zoek voor tijdelijk een baan onder jouw niveau. Dit geeft je zelfvertrouwen.
  • Kost jouw huidige baan je veel energie? Verander van baan.
  • Wees ALTIJD lief voor jezelf, je bent het namelijk waard.
  • Maak tijd voor ontspanning, vooral als je denkt dat je geen tijd hebt.
  • Zorg dat je hulp hebt bij je herstel (van een psycholoog, psychiater, arts, alternatieve arts, etc.).
  • Doe yoga en meditatie, hierdoor kom je weer in contact met jezelf en jouw lichaam.
  • Vind je kernwaarden, zodat jij iedere keuze kan baseren op wat jij écht belangrijk vindt.
  • Gebruik ‘essential oils’ om te ontspannen.
  • Zorg voor een dag-nacht ritme. Ga op tijd naar bed en sta op tijd op.
  • Schaam je niet, want je bent niet alleen.
  • Praat met mensen, zonder je niet af.

Nee, je wordt nooit meer de oude na een burn-out

De conclusie is; vier een feestje! Je zult nooit meer de oude worden na jouw burn-out. Waarom een feestje? Als jij weer de oude zou worden na je burn-out, zou het niet lang duren voordat je weer een burn-out hebt. Nu weet jij na je burn-out wie je bent, waar het fout is gegaan en wat je anders gaat doen. Jij weet straks precies wat je moet doen om gezond, gelukkig en fit te zijn.

Dus wees niet bang voor het feit dat je nooit meer de oude wordt, maar wees er dankbaar voor. Dat gaat je helpen in jouw herstel.

Liefs en een knuffel, alles komt goed x

Geen reactie's

Geef een reactie