wil jij gaan Reizen met ADD of adhd? Dit zijn mijn 10 tips

Op reis met ADHD of ADD

wil jij gaan Reizen met ADD of adhd? Dit zijn mijn 10 tips

Reizen met ADD of ADHD kan lastig zijn, bijvoorbeeld wanneer je wilt inchecken maar je je paspoort nergens kunt vinden. OF wanneer je je vergist in de datum en een dag te vroeg op het vliegveld staat (echt gebeurd!). Hoe kun jij als ADD’er toch ontspannen op reis? In dit artikel geef ik jou 10 tips. Inmiddels durf ik mezelf wel een ervaren ‘ADD reiziger’ te noemen en reizen is geweldig! Laat je vooral niet tegenhouden door je diagnose of angsten.

reizen met add Tip 1: Bereid je goed voor

Het is belangrijk om je reis goed voor te bereiden, begin hier dus ruim op tijd mee. Welk visum heb je nodig? Hoelaat moet je (uiterlijk) op het vliegveld zijn (tip: neem dit ruim)? Heb je nog inentingen nodig, waar kun je je geld wisselen, wat is het klimaat, wat mag je écht niet vergeten mee te nemen?

Bereid je goed voor en schrijf alles wat je mee wilt nemen en nog moet regelen op een briefje.

Vlak voor vertrek: check, check, dubbelcheck!

op reis met add Tip 2: Bewaar je pinpas, creditcard, cash, telefoon, geld en paspoort nooit bij elkaar

Dit is een belangrijke tip, want stel nou dat jij tijdens je reis jouw handtas ergens hebt laten liggen, met daarin AL je pasjes? Ik vertel je uit ervaring: dit zorgt voor een hysterische dosis stress. Ik bewaar dus altijd mijn pasjes, telefoon en paspoort gescheiden. Op deze manier heb ik tenminste nog íets, wanneer ik mijn tas weer eens ergens laat liggen (ja echt, dit is regelmatig gebeurd). Ik zorg ook altijd dat ik ergens wat cashgeld verstopt heb, voor noodgevallen.

Reizen met add tip 3: Boek alvast je accommodatie voor de eerste dagen

Waarschijnlijk ben je als ADD’er snel overprikkeld, en reken maar dat je na een lange vlucht helemaal bent uitgeput. Hoe fijn is het, als je bij aankomst al precies weet waar je naartoe gaat en hoe je daar kunt komen? Mijn tip is dus: boek je accommodatie voor de eerste dagen. Op deze manier kun je ontspannen aankomen en de eerste dagen even rustig wennen aan je nieuwe bestemming. Misschien heb je wel een jetlag.

Reizen met ADD tip 4: Vermijd een lang verblijf in de grote stad

Het duurde even voordat bij mij het kwartje viel: ik doe het niet zo goed in grote steden dankzij de ADD. In grote steden word je overladen met prikkels; mensen, geluiden, geuren, indrukken… Heel tof, maar niet voor lang. Ik probeer altijd maximaal een week in een grote stad te verblijven, en áls ik voor een stad kies, kies ik voor accommodatie waar ik me lekker terug kan trekken ’s avonds. Extra tip: neem oordoppen mee. Of nog beter: noise cancelling headphones.

Reizen met ADD tip 5: Plan niet teveel, go with the flow

Wanneer je ADD hebt is het éxtra belangrijk om ervoor te zorgen dat je in balans blijft. Een reis is gaaf, spannend en enerverend en waarschijnlijk sta je te stuiteren van de energie. Je wilt vanalles zien en doen, en het liefst tegelijk. Pas hier op en plan niet teveel. Het is veel fijner om dag per dag te bekijken hoe je je voelt en waar je zin in hebt. Wanneer je moe en overprikkeld bent doe je het een dagje rustig aan. Ben je weer bijgetankt? Dan reis je bijvoorbeeld weer verder naar de volgende bestemming. ‘Go with the flow’ is de beste methode, leerde ik in Nieuw Zeeland. Je ADD-hoofd zal je dankbaar zijn!

Reizen met ADD tip 6: Wees lekker actief!

Sportief bezig zijn is één van de beste manieren om ons razende ADD-hoofd te kalmeren. Wees dus lekker actief tijdens je reis. Ga bijvoorbeeld hiken, mountainbiken, kajakken/kanovaren, of gewoon lekker wandelen. Wat mij enorm helpt is yoga. Toen ik in mijn campervan ‘woonde’ deed ik dit iedere dag voor het slapen. Heerlijk!

Reizen met ADD tip 7: Blijf gezond eten

Hoe lullig het ook is, als ‘ADD’ers’ moeten we extra goed voor onszelf zorgen, óók (juist) tijdens een reis. Blijf gezond eten en vermijd teveel koffie en suiker.

Reizen met ADD tip 8: Vermijd een lang verblijf in hostels

Voor de mensen die met een klein budget reizen klinkt dit misschien vervelend, maar als ADD’er kun je hostels het beste zo veel mogelijk vermijden. In hostels is het altijd rumoerig en dit zal zeker een effect hebben op je slaap. Daarnaast hebben de meeste mensen met ADD behoefte aan alleen-tijd, iets dat in (de meeste) hostels lastig is. Ik probeer meestal maximaal 2 dagen in een hostel te verblijven, en ik lees altijd de reviews.

Reizen met ADD tip 9: Ga vrijwilligerswerk doen

In Nieuw Zeeland en Portugal heb ik veel vrijwilligerswerk gedaan, via organisaties zoals Wwoof, WorkAway en HelpX. Dit waren zulke fijne, verrijkende ervaringen! Een vrijwilligersplek voelt bijna altijd als een tweede thuis. Je bent dagelijks actief bezig, je betekent iets voor een plek, je voegt iets toe en je hoeft je even geen zorgen te maken om je volgende slaapplek en je budget (accommodatie en eten is meestal inbegrepen). Wanneer je langer op reis gaat geven dit soort ervaringen een beetje rust en stabiliteit; best fijn als je ADD hebt.

Reizen met ADD tip 10: Houd een dagboek bij

Dit is alweer de laatste tip, en een hele leuke. Houd tijdens jouw reis een dagboek bij. Dit is niet alleen super leuk, maar het brengt tegelijkertijd je geest tot rust. Alles wat op papier staat, zit niet meer in je hoofd, zeg ik altijd maar. In mijn dagboek beschrijf ik mijn dag, de bijzonderheden (bijzondere mensen die ik heb ontmoet, lekkere gerechten, etc) én, misschien wel het belangrijkste, ik schrijf op wat ik de volgende dag graag wil doen. Daarnaast geef ik mijn dag altijd 3 cijfers, voor de ochtend, middag en de avond. Dit cijfer weergeeft hoe ik me voel. Journaling is een hele fijne manier om je balans in de gaten te houden (en daarnaast je toffe ervaringen te registreren;))

Ben jij een reislustige ADD’er?

Super tof dat je mijn tips allemaal hebt gelezen. Heb jij ADD en reis je veel? Of wil je misschien gaan reizen, maar ben je stiekem een beetje angstig? Deel je reactie in de comments! 🙂

En voor nu: GENIET VAN JE REIS STRAKS!

Geen reactie's

Geef een reactie